Burgemeester D'Haese drijft de strijd tegen het onveiligheidsgevoel op

Op 26 april 2024, over deze onderwerpen: Veiligheid

Bij schaatsen over dun ijs ligt onze veiligheid in onze snelheid. Gezien de toenemende overlast in enkele buurten stond ik er dan ook op om de rust en veiligheid te garanderen door drie dringende politieverordeningen af te kondigen die door de gemeenteraad werden bekrachtigd. Dit laat de lokale politie toe om systematische identiteitscontroles en fouilles te houden en tezelfdertijd is samenscholing verboden, net als de consumptie van alcohol in de openbare ruimte.

De ingrijpende doch noodzakelijke maatregelen zijn gebiedsgericht van toepassing in de sectoren Kernrechteroever (wijk moorselbaan), Stationsbuurt en Watertorenwijk. Deze ingrijpende maatregelen zijn minstens van kracht tot 30 juni.

Ter handhaving van onze openbare veiligheid zijn deze extra tools voor de politie van doorslaggevend belang; sensibiliseren heeft immers haar merites, maar een doorgedreven lik-op-stukbeleid wordt hoe langer hoe meer de basis van onze Aalsterse veiligheidspolitiek.
We zullen bovendien deze maatregel op permanente basis evalueren en dit in het licht van de vrijheden die we in ons hart dragen.

Op Groen en CD&V na die zich respectievelijk onthielden en tegenstemden, bekrachtigde de gemeenteraad bij quasi eenparigheid van stemmen deze veiligheidsmaatregelen. Ik maak er een erezaak van om de veiligheid terug te brengen in alle Aalsterse straten, besluit burgemeester D’Haese.

Hoe waardevol vond je dit artikel?