Eerste gedenkboom ingehuldigd op begraafplaats Baardegem

Op 20 april 2024, over deze onderwerpen: Begraafplaatsen

Op zaterdag 20 april werd de eerste gedenkboom ingehuldigd op de begraafplaats van Baardegem. Het eerste gedenkblaadje ter nagedachtenis van een dierbare werd erin gehangen door een weduwe uit Baardegem. Schepen van Burgerlijke Stand Caroline De Meerleer is tevreden dat dit bijzonder waardevolle initiatief kon voorgesteld worden.

Mensen die ervoor kiezen om uitgestrooid te worden, kiezen in essentie voor de anonimiteit. “Maar nabestaanden denken daar soms anders over”, zegt Caroline. “Familie, vrienden, collega’s, buren die de overledene willen herdenken, zoeken naar een houvast op de plaats waar de stoffelijke overschotten werden uitgestrooid. Een moment van herinnering, verstilling en troost vinden ze in alle sereniteit en rust op de begraafplaats.”

In 2021 gaf de dorpsraad van Baardegem aan Caroline een brochure met talrijke voorbeelden van gedenkzuilen. Dit gaf haar inspiratie om op zoek te gaan naar een vorm dat meer passend en symbolisch is op een begraafplaats. Caroline verklaart de keuze voor de gedenkboom: “Wat is er mooier dan de symboliek van een boom, met sterke takken, waaraan binnenkort blaadjes zullen groeien? Hoe meer gedenkblaadjes erin hangen, hoe meer deze gedenkboom de herinnering aan onze dierbare overledenen tot leven zal wekken en hoe meer kracht hij de nabestaanden zal schenken.”

Na Baardegem krijgen ook alle andere Aalsterse begraafplaatsen een gedenkboom. Er komen acht kleine bomen in de deelgemeenten en één groter exemplaar op de begraafplaats in het centrum. Elkeen die dit wenst kan een gedenkblaadje ter herdenking van een overledene aankopen bij de Burgerlijke stand.

Hoe waardevol vond je dit artikel?