GO! Handelsschool Aalst zet – met succes – in op duurzaamheid en vergroening

Op 5 april 2023, over deze onderwerpen: Duurzaamheid

Op vraag van GO! Handelsschool Aalst formuleerde de stad in mei 2022 een uitdaging op het vlak van het vergroenen van de school. Dit gebeurde naar aanleiding van de milieuweek Fata MOSgana die jaarlijks op de school wordt georganiseerd .

De opdracht van de stad luidde: “Maak van je school een groene, biodiverse plek – geef ons een ontwerp van hoe je dit ziet en onderbouw je keuzes.” Uit de voorstellen van de leerlingen werden enkele projecten gekozen die met de steun van de stad werden gerealiseerd omdat ze een meerwaarde betekenen voor de biodiversiteit,  de waterhuishouding, de schoolomgeving en de sociale cohesie op school.

De volgende twee projecten werden uitgewerkt:
1) De aanleg van plantvakken langs de gevel van één van de schoolgebouwen. De leerlingen plantten daar zelf wilde wingerd in, die naderhand de hele gevel zal bedekken.
2) De aanplanting van 3 hoogstam fruitbomen (1 kerselaar, 1 notelaar en 1 appelaar) en 2 hazelaars op het terrein achter de school, naast de parking.

Schepen van Milieu & Natuur Katrien Beulens (N-VA) ging alvast een kijkje nemen: “De afgelopen jaren maakte GO! Handelsschool Aalst haar school telkens een beetje groener. Het feit dat leerlingen hier bewust rond gemaakt worden, vind ik zeker een troef. Alles begint immers bij de jeugd en hun mentaliteit rond deze thema’s. Ik kon zelf merken hoe hoog de school alles rond duurzaamheid in het vaandel draagt en was zeker gecharmeerd door al deze initiatieven.”

De directrice van GO! Handelsschool Aalst Marie-Christine Fiers vult aan: “We zijn fier op ons label van ‘Groene Vlag’ en stellen dan ook alles in het werk om dit na te streven. Naast de jaarlijkse uitdaging van de stad, wordt in bepaalde lessen aandacht gegeven aan het thema klimaat, werd op initiatief van de leerlingenraad een tapkraan voor drinkwater geïnstalleerd en kijken we nauw toe op de juiste sortering van afval. Ook in de toekomst staan we nog open voor andere duurzame initiatieven.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?